FUENTE: http://www.elpuntavui.cat/noticia/article/4-economia/18-economia/651323-la-reforma-pendent-del-soc.html
“S'ha de crear un nou sistema i una nova estructura que, amb la voluntat de mantenir el caràcter públic del Servei d'Ocupació de Catalunya, [...] es basi en la col·laboració entre agents públics i privats, amb finalitat de lucre i sense, per a la prestació de serveis.” És un dels punts de l'esborrany titulatEixos de la reformulació del SOC que el govern ha fet arribar als agents socials presents en el consell de direcció de l'organisme. La intenció és que les mesures concretes apareguin en l'avantprojecte de llei que aquest mes o al juliol ha d'entrar al Parlament.
La Generalitat ha avançat poques coses de la normativa, però suficients per obtenir el rebuig dels sindicats, que denuncien el desmantellament del SOC i la mercantilització del drama de l'atur. També suficients per donar esperances a les empreses i entitats privades que es dediquen al món de la selecció de personal, la recol·locació de treballadors i els centres de formació. Fa tres anys van ser obligades a acreditar-se com a agències privades de col·locació i/o recol·locació amb la promesa de poder col·laborar amb el sector públic i fins ara no s'havia desplegat la normativa.
“Independentment de si ens agrada o no la col·laboració publicoprivada, és clar que el nostre model ha quedat coix”, reflexiona Àngels Valls, professora de l'Institut d'Estudis Laborals d'Esade. “El nostre model d'acompanyament a qui ha caigut del mercat laboral –continua– ha estat poc actiu, les polítiques actives d'ocupació que tenim són molt dels anys vuitanta. Al Regne Unit, per exemple, si l'empresa que entrevista l'aturat percep que no estava interessat a obtenir la feina, se'l penalitza.”
La professora d'Esade reconeix que “la reforma laboral va ensenyar la poteta a les agències privades, però no s'ha desenvolupat la normativa”, tot i que deixa clar que és bàsic que sigui “el SOC el que defineixi els programes i les prioritats”. “Després, que executi qui ho fa millor”, relativitza. Això sí, Valls adverteix que hi ha “un risc, i és que també dualitzem l'atur, és a dir, que unes persones tinguin accés a tots els serveis i d'altres no”. Posa com a exemple que, per accedir a la formació ocupacional, els aspirants han de tenir una formació mínima i amb aquest requisit la meitat de persones en queden actualment excloses. Per això destaca: “Hem de vigilar que els criteris marcats siguin lògics i obeeixin al perfil de l'atur.”
De moment, les poques coses que s'han avançat de la reforma del SOC han estat per boca del secretari d'Ocupació i Relacions Laboral, Ramon Bonastre, que fa uns mesos va explicar que el SOC es convertirà en un organisme regulador del sector i deixarà la intermediació, sobretot la recerca de feina per a les persones de més difícil inserció, a les agències privades. La intenció, va dir, és dirigir des del SOC les polítiques actives d'ocupació d'acord amb les necessitats del territori i dels diferents col·lectius, mentre que les agències de col·locació es podran acollir als programes que es promoguin des de l'administració, que es finançaran per objectius i per criteris d'eficiència.
Canvis en el pagament
Com destaca l'esborrany Eixos de reformulació del SOC, “per a la provisió dels serveis s'ha fet servir fins ara majoritàriament la gestió a través de subvencions que cobreixen el 100% del cost”, però “aquest sistema de gestió s'ha demostrat ineficient pel que suposa de càrregues burocràtiques [...] o càrregues de treball associades a la justificació econòmica”. Per aquest motiu, “es proposa canviar els sistemes per tal que la provisió dels serveis i la seva remuneració es focalitzi en els resultats amb preus prèviament acordats amb el sector privat i el públic”.
El SOC disposa de 1.299 empleats. Fa poc es van acomiadar 300 orientadors laborals contractats fa 2 i 4 anys per reforçar el servei i se n'han recuperat només 160, dels quals 50 ocuparan llocs de treball que formaran part de l'estructura de l'organisme i 110 treballaran, de manera temporal, sota el programa d'orientació per a la millora de l'ocupabilitat. Camil Ros, secretari de política sindical de la UGT de Catalunya, no només avisa dels perills de la privatització del servei, sinó que reflexiona que tenint en compte els pocs recursos que es destinen a les polítiques actives –s'han retallat durant dos anys un 50% respecte al 2011– seria millor que es quedessin dins del circuit públic. La professora Valls creu que el debat sobre el lucre a costa de l'atur “està superat”, ja que també en la sanitat i l'educació existeix la col·laboració publicoprivada. “El que s'ha de demanar és eficiència.”
"Al juny o al juliol s'elevarà al Parlament l'avantprojecte de llei perquè pugui ser debatut i votat".
Felip Puig
CONSELLER D'EMPRESA I OCUPACIÓ
"Les agències de col·locació es podran acollir als programes promoguts per l'administració".
Ramon Bonastre
SECRETARI D'OCUPACIÓ
Programa pilot de 20 milions
El govern espanyol ha reservat una partida de 20 milions d'euros del pressupost general d'aquest any per a una prova pilot de col·laboració publicoprivada en el camp de la reinserció laboral d'aturats. Els serveis d'ocupació de cada comunitat podran fer servir la partida que els toqui per col·laborar, de manera experimental, amb les agències privades de col·locació. El govern explica que ha demanat amb insistència a Madrid que els digui de quants diners disposarà Catalunya –algunes fonts parlen de 4 milions– i quins són els criteris per utilitzar-los. De tota manera, la Generalitat recorda que té plena competència per decidir, un cop rebuda la partida, com la fa servir.
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Muchas gracias por visitar EL BLOG DE LA ORIENTACIÓN LABORAL y por tu comentario.
Saludos.